måndag 9 november 2009

Olika perspektiv

Ibland är livet bra lustigt. Det är som att åka berg-o-dal-bana. Ena stunden är man så förbannad så man inte vet vart man ska ta vägen för att livet inte blir riktigt som man tänkt sig.

Vem som sover minst på nätterna är det vi bråkar om här för tillfället. Jag hävdar att jag vinner och Magnus menar att han inte sover på nätterna. Men när jag är uppe och jagar barn eller matar barn mitt i nätterna är det sällan jag ser honom uppe. Däremot brukar det höras ett ljud som är misstänkt likt snarkningar från hans sida av sängen. Vissa nätter då jag inte sovit mer än kanske 2-3 timmar har gett mig en förståelse för hur människor som inte har samma spärrar som jag tydligen har kan ta död på hela sina familjer. Man är där och vandrar längst ute på en skör tråd, men jäklar vilken björntråd det måste vara eftersom den inte går av.

I nästa stund kan jag sitta här och njuta av min familj och mina faktiskt smått fantastiska barn. Det är de gånger jag gett mig ut bland folk och rört mig och sett hur andra barn beter sig. Då inser jag att jag har ganska snälla barn. So what att de inte sover på nätterna. De är ju ändå oftast väldigt lugna och snälla på dagarna. Det där med lugn kanske inte riktigt stämmer på Leo alla gånger, men han är ju inget elakt barn och han verkar ha siktet inställt på att lära sig så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt och då måste man ju hålla igång. Idag har jag haft förmånen att umgås med två andra mammor och deras barn, 4 stycken andra barn närmare bestämt. Vi kan väl säg att det var ganska skönt när tystnaden infann sig redan när vi kom ut i bilen på väg hem. Väl hemma var det ännu skönare att läsa godnattsaga för ett barn som var stilla och inte sprang runt, runt, runt utan snällt låg bredvid mig i sängen och lyssnade.

Det stämmer rätt bra det där med mina barn och andras ungar. Jag skulle inte vilja byta bort mina för allt guld i världen, även om jag har annons ute på dom lite då och då när jag inte varit ute bland andra barn på ett litet tag.

Inte ens Magnus skulle jag vilja byta ut, även om han är riktigt irriterande ibland när han ligger där och snarkar sig igenom värsta kalabaliken och sen har mage att berätta hur trött han är när han väl slår upp sina ögon framåt morgonkvisten. Han kanske inte står först i kön för att gå upp mitt i natten, men rackarns vilka goda fläskkotletter han kan steka till middag. Enligt en av de andra mammorna från eftermiddagens fika kan pappan till hennes barn knappt svänga ihop lite stekt korv med pulvermos så där leder ju Magnus med hästlängder.

Det är tur att det alltid finns andra som har det jävligare än man själv så man inser att man nog faktiskt har det ganska bra ändå mitt i eländet.

1 kommentar:

  1. Jag håller helt och fullt med dej Jenny. Fast man tycker att man har det eländigt ibland så har man ju det rätt bra.....Men visst e det j-vligt jobbigt när man inte får sova på nätterna! Grr man blir vansinnig ibland. Kram på dej....=) Johanna

    SvaraRadera