tisdag 27 oktober 2009

Brödrostarroboten...

... är snart här. Det var nån typ av byggsats med massa motstånd och andra spännande smådelar som var i Magnus paket. När han började fråga om vilka motstånd som skulle vara var fick min hjärna nån typ av flashback. Någonstans i min hjärnas inre finns information om att de små färgade ringarna motsvarar siffror, det har min pappa lärt mig. Men hur var det nu då... tur att internet finns. Googlade lätt fram en sida med färgkoder, ropade på Magnus och han kom med sitt lilla schema. Hade jag bara tittat på schemat från början hade jag inte behövt googla för man behöver inte veta nåt speciellt om motstånden. På baksidan av schemat stod nämligen vilka motstånd som skulle sitta var. På tyska visserligen, men det stod klart och tydligt att orange-orange-röd skulle sitta på den och den platsen osv.

Ska bli spännande och se om han får ihop sin byggsats. Jag minns nämligen hur en kompis skulle spara pengar på att bygga sin egen dekoder precis när filmnet började koda sina filmer. (Ja det är väl säkert 20 år sedan men ändå) Han slet sitt hår under många kvällar och nätter där han satt och lödade i sin källare. Om han fick ihop det? Det minns jag faktiskt inte, men jag minns att det inte var så enkelt som det hade verkat och han var ändå utbildad i konsten att laga tv-apparater och hade gjort mycket lödande i sitt liv.

Men, men... Magnus är en envis typ så det går säkert vägen för det brukar det göra. Men jag misstänker att jag kommer att få läsa den tyska bruksanvisningen för honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar