fredag 16 oktober 2009

Nya projekt

Jaha. Nu har han funderat igen. Där sitter vi i godan ro och käkar kalops, jag, Magnus och Leo (Hugo är på kollo hos Maggan och Bosse) när Magnus plötsligt säger: "Jag är sugen på att skaffa en sån där robot". En sån där robot är nåt han har hittat på internet och som han tänker att han ska lära sig att programmera. I nästa andetag så säger han "och jag vet vad jag skulle ha den till". Jag sitter där tyst och väntar på fortsättningen, men det kommer ingen fortsättning. Till slut är jag tvungen att fråga och då berättar han om hela sin geniala plan.

Han ska skaffa en robot och den ska stå på köksbänken. Den ska programmeras till att kunna lägga i bröd i brödrosten och plocka upp det när det är färdigt (hans exakta ord var "så slipper man det momentet"). Nu tror ni klart att vi inte äter något annat än rostat bröd dagarna i ända, men se det är inte så ofta vi rostar och ännu mer sällan är det han som sköter det där med iläggande och upptagande av bröd. Efter att han berättat mer om sin fantastiska idé frågar jag lite försynt vad en sån där robot kostar. Då skrattar han lite och säger... "ja en byggsats från det där stället kostar 6000 kr". Jag konstaterar att vi måste äta väldigt mycket rostat bröd för att kunna motivera att köpa en sån. Hans försvar är att han inte tänkt köpa byggsatsen utan skaffa materialet från annat ställe och hitta på eget. Vad smart tänker ni. Mmmm det kunde jag ha hållit med om ifall jag inte vetat att han är så in i norden noga med allt han bygger så det oftast blir dyrare än att köpa färdigt.

Efter att ha suttit tyst en stund och funderat vidare kommer han fram till att man nog skulle kunna bygga en robot som bytte blöja på Hugo och Leo. Men den idén skrotar han ganska snabbt och återgår till brödrostarroboten igen. I hans hjärna har den vidareutvecklats så att den nu också kan bre smör på mackorna när den har tagit dem ur rosten. "Så är det bara att hämta dom".

Till saken hör att han nyss bestämt sig för att försöka lära sig programmera. Det han gjort hittills har gått väldigt bra, men han har inte lärt sig något som skulle kunna hjälpa honom att styra några robotar ännu. Inte på långa vägar. Men visst är det bra att ha ambitioner. Så en dag står den kanske där på bänken, den brödrostande roboten. Den kanske till och med blir årets julklapp om några år för visst är det väl sådana saker som går åt som smör i solsken. Inte värt att skratta för mycket... eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar