måndag 12 oktober 2009

Pensionärsvarning, hård mage och nya tänder

Att det kan vara så besvärligt att vara liten. Båda barnen är maximalt gnälliga för att de inte sovit ordentligt på flera dygn. Den store för att han är hård i magen och den lille för att han får tänder. Mitt i detta gnäll sitter jag och funderar på när jag blev gammal.

Ja för ibland känner jag mig ganska gammal och inte bara för att jag precis skrapat månadens miljonlotter. Det händer varje gång jag är på fest. Förr drack man vad som serverades och brydde sig inte så mycket om i vilka mängder. Nu för jag en inre kamp inför varje liten klunk alkoholhaltig dryck.... det kommer ju en dag imorgon också. Kanske jag vill köra någonstans imorgon. Nej tack... jag avstår nog den där ölen i alla fall. Det skulle aldrig hänt för några år sedan. Då var jag den första att korka upp och den siste att komma hem på morgonen.

Men utbudet var ju ett annat också. I Helsingborg kunde man börja sin kväll på Zoo-bar och när de stängde vid 2-tiden gick man bara vidare till nästa ställe och var där tills de stängde. Sista anhalt var Marina köttmarknad för att titta på alla desperata människor som grabbade tag i första bästa bara för att slippa gå ensamma hem på morgonkvisten. Annat är det här i Stringlake. Inte en bar så långt ögat når och enda gången det är fler människor än kor är under älgjakten!

Tyvärr får jag ju erkänna att jag ofta vaknar med betongkepsen fast jag inte druckit en droppe. Det verkar räcka att vara uppe allt för länge för att jag ska känna mig bakis. Inte lätt att bli gammal. Väntar bara på att de grå håren ska infinna sig också, sen är det ålderdomshemmet nästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar