måndag 19 oktober 2009

Jag vill jobba!

Här sitter jag nu och funderar så det knakar vad jag ska skriva i min jobbansökan. Det skulle ju bli så bra när jag bytte "karriär". Nu när jag äntligen är klar (ja ja... c-uppsatsen är inte godkänd ännu men ändå) så finns det inte några jobb att söka. Jag är ju bara taggad till tusen och vill kasta mig över alla härliga barnhjärnor därute och visa dom hur mycket rolig kunskap som finns. Det spelar inte så stor roll för min del hur stora eller små de där barnen är, bara jag får vara med när de lär sig saker.

De enda jobben som finns att söka i min närhet är på förskolan där sonen går. Hur skriver man en jobbansökan där det är någon man träffar minst en gång i veckan som ska läsa den? Vet ju också att den ena tjänsten är på just hans avdelning och då är det ju inte troligt att jag får den heller. Dessutom har jag ju inte rätt utbildning och inte någon erfarenhet av att arbeta med så "små" barn. Men nu har jag bestämt mig... jag ska ha iväg en ansökan innan tiden går ut (i övermorgon).

Sen kommer nästa svåra nöt att knäcka. Ansökan ska innehålla löneanspråk. Som om jag har någon aning om vad en förskollärare tjänar. Jag ska väl inte säg att pengarna inte spelar någon roll, men ärligt talat så har jag hellre ett roligt jobb som jag trivs med och en blaha-lön än en skithög lön och ett jobb jag vantrivs med. Vad händer om man inte skriver något löneanspråk? Blir man bortrensad då? Nej... jag får väl se om jag kan hitta någon statistik på vad folk tjänar och lägga mig där nånstans.

Sen är det ju det där med att sälja sig själv. Jag vet ju att jag är en fenomenal lärare och att nästan alla barn avgudar mig, men hur skriver man det utan att vara för skrytig. I mina ögon finns det inte någon som är bättre lämpad än jag för det här jobbet. Även om jag inte jobbat med barn i den åldersgruppen förr kan jag ju ha skaffat mig erfarenheter som skulle gagna de små liven. Och let's face it... jag är inte direkt dum i tummen när det kliar i röven. Klart att jag kan läsa någon extra kurs om det nu är formell behörighet som räknas. Jag är öppen för det mesta. Inte är jag svår att ha att göra med heller (tycker jag inte själv i alla fall).

Och om det skulle behöva bytas blöjor nån gång.... ja då är jag rätt person för det jobbet också. Jag har nämligen det svartaste av svarta bälten i blöjbyte.

Visst sjunger jag hellre än bra, men det gör många av barnen också så det ska inte vara något problem. Och om det kniper kan jag ju faktiskt både spela keyboard, gitarr och blockflöjt. Dessutom är jag en fena på att tillverka kazooer av elrör, eltejp och gladpack.

Att pyssla sen.... det är ju ett av mina stora intressen. Tänk att få göra detta på arbetstid!!!! Vilken lycka. Såg förresten några väldigt söta stentroll när jag var på föräldraråd innan ikväll... Måste nog göra några såna med Hugo och vill inte han vara med får jag väl göra det själv.

Nej...jag får nog sova på det här och hoppas på att jag har drömt fram den perfekta ansökan till imorgon så det bara är att skriva ner den, skicka in den och håva in jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar